מהי מחלת הקרוהן?

Crohn’s Disease

מחלת הקרוהן היא "דלקת כרונית לא זיהומית שפוגעת ברירית של מערכת העיכול". ההגדרה "לא זיהומית" מתארת דלקת שהגורמים לה הם לא חידקים ולא וירוסים. למרות זאת רואים לעיתים קשר בין מי שסבל בעבר ממחלת מעיים זיהומית לקרוהן. .

קוליטיס כיבית היא דלקת לא זיהומית מסוג אחר שבשונה מהקרוהן תוקפת בדרך כלל רק את המעי הגס.  מחלת קרוהן אינה מוגבלת לחלק מסוים של מערכת העיכול, אלא עלולה לגרום לדלקת באזורים שונים מערכת העיכול  ולאו דווקא רציפים- מרירית הפה ועד לפי הטבעת.

הן מחלת קרוהן והן קוליטיס כיבית שייכות למשפחה של מחלות מעי דלקתיות. (inflammatory bowel disease)

גורמי מחלת הקרוהן?

הסיבות להתפתחותה של מחלת אינן ברורות, וייתכן שישנם מספר גורמים: סביבתיים, גנטיים ואימוניים. הדעה הרווחת היא שמדובר קודם כל במחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שמערכת החיסון תוקפת בטעות רקמות גוף תקינות –במחלה זו את הדופן של מערכת העיכול.

למחלה בסיס גנטי: מי שיש לו קרוב משפחה שחולה בקרוהן - סיכוייו לחלות בקרוהן עולים פי 14-12 מהסיכוי של מי שאין במשפחתו מקרים של קרוהן.

נקודות נוספות על המחלה:

• המחלה שכיחה בקרב צעירים בני 40-15.

• המחלה שכיחה יותר בקרב יהודים מאשר בקרב בני עמים אחרים.

• מחלת קרוהן שכיחה יותר בקרב  ובקרב מי שעישנו בעבר.

• יש מחקרים המצביעים על כך שדיאטה מערבית (צריכה מוגברת של סוכרים ושל מזון תעשייתי מעובד וצריכה מועטה של ירקות ושל סיבים תזונתיים) מגבירה את הסיכון לחלות במחלת קרוהן.

• ייתכן שמחלות זיהומיות של מערכת העיכול מגבירות את הסיכון לפתח בשלב מאוחר יותר מחלת מעי דלקתית.

• ייתכן שלהנקה יש השפעה מגינה על היונק מפני התפתחות של מחלת קרוהן בעתיד.

• ישנם מחקרים אחדים שמצביעים על כך ששימוש בתרופות מסוימות - למשל אספירין ורואקוטן - עלול להגדיל את הסיכון לחלות במחלת קרוהן.

מהם התסמינים?

התסמינים של מחלת קרוהן משתנים בהתאם לאזור במערכת העיכול שנפגע מהמחלה. הדלקת מתאפיינת בתקיפת כל השכבות של דופן המעי. בגלל הפגיעה העמוקה עלולים להיווצר אזורים של היצרות בחלל המעי או חיבורים לא תקינים (פיסטולות) בין איברי הבטן השונים, למשל חיבור בין המעי הדק למעי הגס או חיבור בין מערכת העיכול לשלפוחית השתן.

• אצל מרבית החולים גורמת המחלה לדלקת של המעי הדק. הפגיעה כזו עלולה לגרום לשלשולים, לחום, לכאבי בטן ולפגיעה בספיגה של מרכיבי מזון חיוניים ובהם , ויטמין D וסידן. לעיתים כוללים התסמינים גם ירידה במשקל ותשישות.

• אצל כשליש מהחולים פוגעת המחלה באזור פי הטבעת. מחלה פעילה באזור פי הטבעת עלולה לגרום להופעה של אבצסים (כיסים של מוגלה), של פיסורות (סדקים כואבים) ושל פיסטולות (תעלות בתוך הרקמות הרכות).

• אצל כ־10% מהחולים ישנה פגיעה בחלק העליון של מערכת העיכול: חלל הפה, הוושט, הקיבה והתריסריון. במיוחד שכיחים כיבים בחלל הפה.

• מחלה פעילה עלולה לגרום להיווצרות אבצסים בחלל הבטן. אלה מלוּוים בדרך כלל בחום ובתסמינים של מה שמכנים "בטן חריפה": כאבי בטן קשים עקב דלקת שהתפשטה לחלל הבטן.

• נוסף על תסמינים במערכת העיכול ייתכנו פגיעות גם באיברים נוספים כמו עיניים, עור, מפרקים ודרכי המרה. עם זאת הפגיעות של מחלת קרוהן מחוץ למערכת העיכול הן נדירות יחסית.

כמה זמן נמשכת מחלת קרוהן?

קרוהן היא מחלה כרונית. לרוב המטופלים חווים תקופות של התפרצות המחלה ותקופות של שקט ללא סמפטומים

: