מהי מחלת הצליאק?

מהי מחלת צליאק ?

מחלת צליאק ,  הידועה גם כדלקת צליאק בפה ודלקת פה לא טרופית,

מאופיינת בסימפטומים  קלסיים שקל למדי להכיר ולזהות, אלא שלא תמיד הם מצויים לזיהוי. מי ש"שחק לו מזלו" די הצורך ילקה לרוב בשלשול עם יציאות חיוורות , שמנוניות ,רבות –נפח ומצחינות , יחד על כל צירוף אפשרי של חולשה , ירידה במשקל , תאבון לקוי , בטן בולטת , חיוורון , נטיות לדימום , עוויתות, ופרכוסי שרירים , הקאות או חוסר דם.

חשוב לדעת שהסימפטומים האלה לא תמיד מופיעים , בעוד המחלה עושה את העבודה המלוכלכת במסתרים. או שהם יכולים להופיע או להיעלם באופן בלתי צפוי ובלתי חזוי,

אנשים יכולים לחלות במחלת הצליאק ולאכול ככרות לחם ולא להרגיש שום הרגשה רעה , עד שכל הצרות הנזכרות לעיל צונחות עליך בבת אחת.

לרובנו אין מה לדאוג , אך ישנם אנשים רבים שאינם מודעים למצבם – מרכיב בסיסי של חיטה , שיפון, שעורה,ושיבולת שועל יכול לעורר תגובה ביולוגית העלולה לעשות  שמות בבריאות – או לחלוף למעשה בלא שירגישו בקיומה .

אותם דגנים עלולים לגרום לחוליי צליאק לדיכאון ,תשישות, עקרות- או רק פריחה קלה .

במה פוגעת מחלת צליאק ?

מחלת הצליאק פוגעת באחת הנקודות החיוניות ביותר שלך, בכל הנוגע לתזונה – סיסי המעי הדק. סיסים הם זיזים דקים , דמוי חוטים, הבולטים מדפנות המעי הדק, ועושים את המלאכה החשובה של ספיגת נוזלים ויסודות מזון. מחלת צליאק משמידה סיסים . לחולי צליאק חסרים אנזים מסוים המפרק את הדיבקית ומנטרל את רעילותה לפני שהיא מספיקה להשמיד את הסיסים . יש ראיה לכך שמחלת הצליאק עלולה להיות תורשתית.

עמידה על המשמר כל החיים היא צורך חיוני

חולי צליאק עלולים למצוא קושי בהתמדה קפדנית על דיאטה נטולת גלוטן , אף כי ידוע להם שבריאותם הכללית והרגשתם הטובה משתפרת במידה רבה כאשר הם דבקים באורז ותירס ומוצרים נטולי גלוטן. דיאטה המחייבת הוצאת חיטה, שעורה , שיפון, שיבולת שועל מהתפריט .

יעילותו הפחותה של מנגנון המעיים לספיגת יסודות

שהם מסיסים בשומן, תפקידם להיות מופרשים החוצה במקום להיספג בגוף , על כך יש לצרוך בכמויות העולות על הנדרש כדי להגיע לכמויות מספיקות..במשך כל השנה אנשים רבים החולים במחלת צליאק נאלצים לרכוש מוצריי מזון בסיסים במחירים מופקעים , מסתבר שהחג האהוב ביותר על חולים רבים הוא חג הפסח מאחר וניתן למצוא מגוון רחב של מוצרים במחירים סבירים ,כמטפל ב , חשוב מאוד שתרגישו בנוח לשתף את הרופא / מטפל באופן חופשי.  אם תתקשו לדבר בגילוי לב עם הרופא ולספר לו הכל, הוא לא יוכל לעזור לכם