גיא קורן - מטפל  בשיטת הרפואה הסינית משנת-2002

Dao-Clinic, מרפאה לרפואה סינית לספורטאי, בהנהלת גיא קורן.
המרפאה מציעה פתרונות בריאות ושיפור יכולת לספורטאי בעזרת הרפואה הסינית, דיקור, צמחי מרפא, טווינה ושיאצו.​

טווינה

TUINA היא שיטת טיפול המושתת על יסודות הרפואה הסינית המסורתית המשמשת ביעילות בטיפול ומניעה במחלות וכאבים ע"י יישום מניפולציות עיסוי  על אזורים או נקודות מסוימות. הטיפול מתבסס על תיאורית המרידיאנים ונקודות הדיקור. העיקרון המוביל את מטפל הטוינה בטיפול הוא: איזון YIN&YANG, הסדרת תפקוד האיברים הפנימיים, גירוי המרידיאנים והגברת סירקולצית QI (אנרגיה) להזרמת הדם.

צמחי מרפא

מדע המרשמים (פורמולות) עוסק בטיפול ובהתאמת המרשם למטופל באופן אישי. תורת המרשמים, ברפואה הסינית, היא אחת מהכלים העיקריים והחשובים ולה קשר הדוק עם הענפים הקליניים הנוספים. המרשם מורכב מצמחים שנבחרים, בכמויות שונות, על פי אבחנה מבדלת של גורמי המחלה של המטופל. להמשך

דיקור​

נקודות הדיקור הן המקומות בהן ה-QI (אנרגיה) והדם של האיברים הפנימיים והמרידיאנים מתפשטים, שופעים ושוקעים על פני שטח הגוף.

האיברים הפנימים מצד אחד  ונקודות הדיקור מהחיצון של הגוף מצד שני, יוצרים גוף שלם אחד עם קשר הדוק ואחדות בין כל חלקיו. להמשך

צמחי מרפא

מדע המרשמים (פורמולות) עוסק בטיפול ובהתאמת המרשם למטופל באופן אישי. תורת המרשמים, ברפואה הסינית, היא אחת מהכלים העיקריים והחשובים ולה קשר הדוק עם הענפים הקליניים הנוספים. המרשם מורכב מצמחים שנבחרים, בכמויות שונות, על פי אבחנה מבדלת של גורמי המחלה של המטופל. הרוב המוחלט של המרשמים מכילים 2 צמחים או יותר. הסיבה לכך שפעולתו של צמח בודד לרוב מוגבלת. ישנן מספר הסברים: א) צמחים בעלי פעולות זהות, כאשר משתמשים בהם במקביל, יכולים להעצים את  יכולת הריפוי במצבים חמורים. לדוגמא, שילוב של צמח בשם Mang xiao עם Dahuang  יכול להעצים את יכולת סילוק הפטגון ע"י טיהור בטיפול במחלות של הצטברות חום. פורמולה לדוגמא "Da cheng qi tang". ב) צמחים בעלי פעולות שונות יכולים להרחיב את  אפשרויות הטיפול במצבים מורכבים. לדוגמא, Ren shen  מחזק Qi (אנרגיה) וMai men dong מחזק אספקת אחר בגוף שנקרא YIN.  בשילוב צמחים אלו ניתן לטפל במצב של חולשת YIN  וQI-. לדוגמת הפורמולה Sheng mai san. ג) צמחים בעלי יכולות חזקות בשילוב עם צמחים ממתנים. לדוגמת Shi gao צמח מקרר מאד העלול לפגוע בקיבה נוסיף לפורמולה צמח שיחמם ויעדן את איכות הקרה של המרשם כGui zhi. הצמחים מחולקים על פי תפקודם היחסי במרשם."קיסר"-הצמח בעל התפקיד הראשי. בעל תפקיד טיפולי ראשי המכוון לטפל בגורם או בבעיה הראשית."שר"- צמח שתפקידו לחזק את יכולתו של הקיסר."עוזר"-א) עוזר לקיסר ולשר בתפקידם ואו נועד לטפל בסימפטומים משניים. ב) מתפקד כממתן צמחים בעלי פעולות חזקות."שליח"- תפקידו לכוון את יתר הצמחים לאזור מסוים בגוף.כיום, לאחר אלפי שנים של התבוננות קלינית ולמידה יש בידנו מאות מרשמים מדויקים למצבים שונים. יחד עם זאת לכל מטופל יש סיפור מקרה שונה והמטפל מחויב לערוך התאמה של המרשם למטופל הספציפי שמולו, מצב המחלה, גיל ומין המטופל, עונות השנה, אורך חייו והתזונה.כעיקרון, חשוב לעקוב אחר עיקרון הפעולה של המרשם והרעיון שמאחוריו אבל לא לדבוק בו.ישנן 2 צורות בהתאמת המרשם העתיק למטופל: שינוי הצמחים עצמם. שינוי "העוזר". שינוי כזה, ע"י הוספה או הורדת צמח המרשם יהיה מדויק יותר לטיפול גם בסימפטומים משניים.שינוי "הקיסר" או ה"שר". שינוי שכזה נחשב לשינוי חריף יותר שישנה את המרשם לגמרי וישאיר את העיקרון שמאחוריו בלבד.שינוי בכמות הצמחים. שינוי זה מתייחס להעלאת או הורדת כמות הצמח במרשם הקבוע וע"י כך שינוי העוצמה, ההתאמה ואף הפעולה של הצמח במרשם.לסיכום, כתיבת מרשם היא אומנת הדורשת דיוק והבנה מעמיקה של יסודות הרפואה הסינית, יכולת אבחנה מבדלת ואיבחון של המטופל.

SHIN SPLINT

SHIN SPLINTS(Anterior Tibial Stress Syndrome) 60 אחוז מהרצים סבלו או יסבלו מ-SHIN SPLINTS. כאב לאורך השוק בחלקו הקידמי. הכאב מאופיין בזרימה לאורך ערוץ האנרגיה (מרידיאן) של הקיבה ולכן עיקר הטיפול יתמקד בטיפול בערוץ זה. על פי הרפואה הסינית כאב הוא חסימה במרידיאן והדרך לפתיחת חסימה זו היא בטיפול, בדיקור, טווינה וצמחי מרפא.  מה זה- SHIN SPLINTS?פציעה הנגרמת בעיקבות מאמץ חוזר המאופינת במתיחה ודלקת של שריר השוק הקידמי. הפציעה עלולה להתרחש בשריר, בגיד, רקמת החיבור לעצם (periosteum) או בעצם עצמה.                                        Anterior Shin Splint  הוא מונח המאפיין כאבים אנטריורית (חיצונית) לעצם השוק. זו פציעת ספורט שכיחה המופיעה בכ-60% מפציעות של כאבי רגליים. (Duttun, M: Orthopeadic Examination, Evaluation and intervention) Shin Splint  מוגדרת כמתיחה של חלק אחד או יותר מחלקי שרירי השוק  הקידמיים.שלושה שרירים נמצאים בקדמת השוק. תפקידם בעיקר בריצה, הליכה וקפיצה.שרירי השוק הקידמי הם:Anterior tibialis-1Extensor digitorum longus-2extensor halluces-3 הפציעה מתאפיינת בכאב ורגישות לאורך החלק הקידמי חיצוני של השוק. אופי הכאב יכול לנוע בין עמום לחד. מיקום הכאב זהה לזרימת מרידיאן הקיבה (st)לאורך השוקֵ.ֵ  לרוב הפציעה תתרחש ב-  Anterior tibialis (שריר השוק הקידמי ביותר). הסיבות לפציעה רבות ותלויות באזור הפציעה בשריר.  מאפיין נוסף של Shin splint הוא נקודות כאב (Ashi point) המופיעות בצידו של החלק הקידמי של השוק. (באזור נקודת הדיקור St 36 ולמטה מזה). שלושת הגורמים העיקריים לShin Splint  הם:1-רגישות של  Anterior- tibialis. (שריר השוק הקדמי) במצב שכזה הכאב יופיע לאורך השריר, בחיבור השריר לגיד והגיד.2-רגישות של אחד השרירים האחרים שבשוק הקדימי.\3-רגישות ודלקתיות של הגיד המתחבר למרכז השוק.פעמים רבות המצב מוחרף מהגברת קצב ריצה ואימוני ריצה בשיפועים גדלים. אולם כל פעילות של הגפיים התחתונות עלולה להביא למצב הזה.הבדיקה נעשית כאשר המטופל שוכב עכל הגב, יד המטפל מתחת לשוק האחורי (שריר התאומים) תוך כדי התנגדות על המטופל ללהרים את קצות אצבעות הרגליים. כאבים המופיעים במאמץ שכזה יאששו את האבחנה של-Shin splint.*כאב בשליש התחתון של הרגל יאובחן כAnterior Tibialis Tendonitis-. מקור הכאב בנקודת המפגש של הגיד והשריר. גם במצב זה הכאב יופיע לאורך מקום זרימת מרידיאן הקיבה. לרוב הכאב יתחיל באזור -ST 39 וימשיך עד לסוף המרידיאן. שברי מאמץ גורמים לכאבים דומים לShin splints בעוצמתם ומיקומם. בשברי מאמץ יורגשו כאבים לאורך עצם הטיביה בעצמה.הטיפול ב- Shin Splint  Anterior.*במצב האקוטי קרח מועיל.*תרופות אנטידלקתיות*הורדת עומס מפעילות המחריפה את המצב. ניתן להחליף באימוני אופניים, שחיה וריצה במים. *דיקור וצמחי מרפא*מתיחות. מתיחות של קבוצת השרירים שבקדמת השוק.*עיסוי עמוק-טווינה.הטיפול בעזרת הרפואה הסינית: מרידיאן הSt זורם במקביל לאזור הכאב. בטיפול בכאבים הנובעים מShin Splint אטפל במרידאין הפגוע, מרידיאן הSt. הטיפול יעשה בעזרת דיקור נקודות המיועדות לפתיחת חסימות בערוצים, נקודות היעילות בהקלה על כאבים ובכאלו שתפקידן לטפל בשרירים וגידים. מלבד פתיחת החסימה והקלה על הכאב השאיפה תיהיה תמיד להחזיר את הגוף לאיזון וליכולת אימון.בשלב הראשוני יתבצעו שני טיפולים בשבוע ולאחר כששה טיפולים מעבר לטיפול אחד.

​Carpal Tunnel Syndrome סינדרום התעלה הקארפלית

סינדרום התעלה הקרפלית היא פציעה שכיחה הנובעת מלחץ חוזר באזור שורש כף היד​גורמי הפציעה הם: לחץ, דחיסה וגירוי העצב המרכזי של היד במעבר הצר בשורש כף היד. Carpal Tunnel  Syndrome הוא המצב השכיח ביותר במרפאה של פגיעה עיצבית הנובעת מדחיסה. מרכז הבעיה נמצאת במרכז שורש כף היד, בצד הפנימי. גורמי המחלה מגוונים וניתן לחלק אותם בצורה הבאה:1. נפיחות של העצב המדיאלי (Median nerve) והענפים שלו.2. לחץ על העצב המדיאלי שנגרם מדלקת או נפיחות של הגידים הרבים הנמצאים עמוק מתחת לגיד בשורש כף היד. סה"כ 9 גידים שקשורים נמצאים באזור.                              3. נפיחות ברצועות הרוחביות של האצבעות (Flexor retinaculum).4. פציעות בעצם או ברקמות הרכות היוצרות לחץ או מפריעות לעצב.5. גורם עקיף למצב עלול להיות שינויים ניוונים בעמוד השדרה הצוארי. שינויים כאלו עלולים לגרום לפגיעה בעצב ולערב את העצב המדיאלי. לרוב, יופיע נימול- "דיגדוגים", הרדמות ותחושת"סיכות ומחטים" בכף היד ושורש כף היד בצידו הפנימי. הסמפטומים הללו יופיעו  לאורך האזור בו עובר העצב המדיאל (Median nerve):  שלושת האצבעות הראשונות, וצידה הפנימי של האצבע הרביעית. הקרנה עלולה להופיע מהמרפק לזרוע, אמה, כתף ואף לצואר אצל רוב הסובלים מהסינדרום ההתפתחות תיהיה הדרגתית. הכאב יכול להיות חד, עמום מתמשך או בא והולך. פעמים רבות המטופל ידווח על החרפה בלילה ולפעמים יחווה נוקשות בבוקר בשורש כף היד.לחץ חוזר מתנועות של היד הוא "החשוד" העיקרי כגורם המחלה ולרוב הכאב יופיע בעיקבות לחץ שכזה. פועלי ביניין, ציירים ופסלים,מוסיקאים ומעסים נמצאים בקבוצת הסכנה הראשית לסבול מ- Carpal Tunnel  Syndrome. יחד עם זאת גם העובדים במקצועות המיצרים פחות לחץ על האזור עלולים לפתח את הסינדרום למשל עובדי היי-טק שעובדים עם "עכבר" במהלך היום.  מחקרים מראים שנשים נוטות לסבול מהסנדרום יותר מגברים באופן משמעותי.  ככל הנראה, הסיבה לכך  נעוצה בשינויים הורמונאלים ויכולת שמירת הנוזלים בגוף הקשורה בהריון וגיל המעבר שמשפיעים על חוזק וגמישות הרצועות.כשהמצב ממשיך ומחריף, המטופל עלול לחוש חולשה ביד ואף קושי באחיזת חפצים. לאורך הזמן עלולה להיווצר אטרופיה של השריר (דילול של השריר), באזור כף היד בהמשך האגודל, אזור נקודת הדיקורLU  10 . במצב שכזה יומלץ למטופל להוועץ באורטופוד ממוחה כף יד. לרוב תבוצע בדיקת EMG לקביעת היקף הפגיעה העיצבית.גאוט, ראומטואיד ארטראיטיס, והיפוטירואידיזם הם דוגמאות למחלות ססטמיות העלולות לגרות לנפיחות ודלקתיות שיתרמו להתפתחות ה-Carpal Tunnel  Syndrome.  במיקרים מסויימים ניתן להבחין בקשר בין מחלות מטבוליות Carpal Tunnel  Syndrome.  בדיקות פשוטות לאבחנת Carpal Tunnel  Syndrome : Tinels sign-1- בעדינות טופחים על שורש כף היד. במידה ומורגש נימול/דגדוג מעבר לשורש כף היד, נאבחן כדלקת בעצב.  Phalen's Maneuver-2. הבדיקה הזו תתבצע במשך 30-60 שניות. המטופל יצמיד את גב כף היד האחת לשניה. המרפקים מורמים ב90  מעלות לצידי הגוף. *מניסיוני הטיפול ב- Carpal Tunnel  Syndrome יכלול טיפול גם בעמוד שדרה צוארי וכתפיים. במחקר שפרסם דר Garrick James נמצא שכ40% מהמקרים של- Carpal Tunnel  Syndrome סובלים גם מבעיות כתפיים. בנוסף ילקח בחשבון  טיפול פיזי כטווינה, עיסוי פיזיותרפיה וכיוצ"ב. הטיפול ב Carpal Tunnel  Syndrome- בעזרת הרפואה הסינית.על פי הגישה של הרפואה הסינית המסורתית יש מספר דרכי טיפול. א) נקודות דיסטליות. נקודות רחוקות מהמקום הפגוע.  א1) נקודות אלו יכולות להיות על המרידיאן הפגוע בהמשכו. לדוגמאת PC9 שהיא נקודת קצה, באר, של מרידיאן הPc-, המרידיאן שנפגע ב- Carpal Tunnel  Syndrome.  א2) נקודות דיקור באיזורי השתקפות מקבילים בגוף. נקודת דיקור ST41 במפרק כף הרגל תעזור לטפל ב Carpal Tunnel  Syndrome-.   א3) מרידיאנים מיוחדים ונקודות עתיקות. בנוסף ל12 המרידיאנים הרגילים זורמים בגוף 8 מרידיאני אקסטרא. אלו נתיבי זרימת אנרגיה כללים בגוף שניתן לנצל בטיפול בפגיעות מסוימות. ב)נקודות מקומיות. נקודות באזור הפגוע. נקודות כאלו ננצל בשתי מישורים:   ב1)תיפקודיות. LI4  היא נקודה  בעלת יכולת  הנעה והפחתת כאב.    ב2)נקודות כאב ASHI POINT-נקודות שבמישוש כואבות . לסיכום, לדיקור הסיני דרכים להתמודד עם הסינדרום ועם הסמפטומים המלווים אותו.

...

מאמרים אחרונים

שלח

Thank You!

The form has been successfully sent.

This field is required.

לייעוץ, קביעת תורים ובירורים נוספים ניתן ליצור קשר בטלפון מס' 054-560-0342 או להשאיר הודעה ואחזור אליכם בהקדם.

שלח

Thank You!

The form has been successfully sent.

שם:

טלפון: